Dzielnicowi na spotkaniu w ramach Bezpiecznego Osiedla. Ostrzegali przed działaniem oszustów "na policjanta"
„Bezpieczne osiedle” to program mający aktywizować mieszkańców, aby dbali o najbliższe otoczenie. To oni wiedzą najlepiej co dokucza na osiedlu, w otoczeniu szkoły czy przedszkola, a co potencjalnie wpływa na to, że nie czują się tam bezpiecznie. Przedwczoraj w takim spotkaniu uczestniczyli wolscy dzielnicowi. Przy tej okazji przypomnieli o metodach działania oszustów "na policjanta".
Przypomnijmy, „Bezpieczne osiedle” to program prewencyjny ukierunkowany na poprawę stanu bezpieczeństwa mieszkańców warszawskich osiedli. Program ma na celu m.in. podniesienie aktywności lokalnego społeczeństwa w podejmowaniu bezpośrednich działań w celu wspólnej ochrony mienia, zapewniania bezpieczeństwa i porządku w okolicy własnego miejsca zamieszkania.
Dlatego dzielnicowi z Woli uczestniczyli w kolejnym już takim spotkaniu zorganizowanym w ramach programu Bezpieczne Osiedle. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Straży Miejskiej, wolskiej delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, ZGN-u i Spółdzielni Mieszkaniowej Starówka. Wspólnie omawiali problemy związane z porządkiem publicznym w swoim rejonie i wyrażali ocenę na temat poczucia bezpieczeństwa.
Dzielnicowi rozmawiali o pojawiających się przypadkach oszustw metodą „na policjanta i prokuratora” zgłaszanych przez pokrzywdzonych. Poinformowali, że ponownie ruszyli z akcją profilaktyczną skierowaną do mieszkańców w swoich rejonach służbowych, spotykają się z księżmi i administratorami wspólnot mieszkaniowych przekazując apele dotyczące zagrożeń i przestrzegają mieszkańców przed oszustami wyłudzającymi od starszych osób pieniądze metodą na tzw. „wnuczka”, „policjanta” czy „funkcjonariusza CBŚ”. Takie apele zostały przekazane również do wolskiego i bemowskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, delegatur BBZiK, lokalnych gazet oraz pojawiły się na stronach internetowych FB Urzędów Dzielnic Woli i Bemowa. Wszystko po to, aby uchronić mieszkańców przed takimi sytuacjami.
Przypominamy!
Jak nie dać się oszukać?
- dzwoni telefon
- ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym…coś się wydarzyło: wypadek, choroba
- rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie
- ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów
- pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy
- pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu, rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu
Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:
- jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączył(a)eś poprzednią rozmowę
- Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
- nie działaj pochopnie pod presją czasu
- po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu, by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą
- jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że nie jest to członek rodziny, czy prawdziwy funkcjonariusz tylko oszust lub w chwili, gdy telefonująca osoba postępuje w podany powyżej sposób PROSIMY O NATYCHMIASTOWE POWIADOMIENIE POLICJI.
nadkom. Marta Sulowska/rm