Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Finał stołecznych eliminacji "Policjant Ruchu Drogowego Roku"

Data publikacji 15.06.2010

W dniach 19 - 20 maja w Warszawie odbyły się eliminacje wojewódzkie ogólnopolskiego konkursu "Policjant Ruchu Drogowego Roku" - edycja 2010. Wyłoniły one reprezentantów Komendy Stołecznej Policji do udziału w finale ogólnopolskim. Dziś w Wydziale Ruchu Drogowego KSP odbędzie uroczyste zakończenie eliminacji wojewódzkich.

W eliminacjach wzięło udział 19 najlepszych policjantów ruchu drogowego z Warszawy oraz ościennych powiatów. Komisja sędziowska, której przewodniczył Radca Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji mł. insp. Wojciech Pasieczny, oceniała zarówno wiedzę zawodową i ogólną uczestników, jak również inne umiejętności niezbędne w służbie.

Eliminacje rozpoczęły się w środę od sprawdzianu wiedzy. Policjanci musieli rozwiązać test wiedzy zawodowej. Po udzieleniu odpowiedzi na 30 pytań, przejechali na skrzyżowanie ulic Belwederskiej oraz Gagarina. Tam odbyła się kolejna konkurencja - kierowanie ruchem drogowym. Każdy z uczestników musiał pokazać się z najlepszej strony. Główną trudnością tej eliminacji było zachowanie płynności ruchu na jednym z największych skrzyżowań Warszawy. Jednak nie był to jedyny element oceniany przez Komisję Sędziowską. Równie ważna była elegancja ruchów oraz czytelność gestów.

W czwartek w samo południe na placu przy ul. Jagiellońskiej zaczęła się jazda sprawnościowa motocyklem i samochodem. Policjanci na motocyklu musieli przejechać slalom i ósemkę. Jazda samochodem wymagała umiejętności wjazdu do garażu przodem i tyłem, pokonania slalomu zarówno przodem, jak i tyłem oraz wykonania ósemki i zatrzymania radiowozu w wyznaczonym miejscu. Mierzony był czas przejazdu, jednak za każde nieprawidłowe pokonanie przeszkody bądź potrącenie pachołka były doliczane sekundy karne.

Policjanci ruchu drogowego – bez nich trudno sobie wyobrazić stołeczne ulice. Obecni są tam, gdzie trzeba pokierować ruchem, szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego. Są też na miejscach zdarzeń drogowych. Zabezpieczają pilotaże ważnych osobistości. Reagują na popełniane wykroczenia i przestępstwa w ruchu drogowym. Tylko w maju tego roku odnotowali w stolicy i w okolicznych powiatach 221 wypadków, w których zginęło 16 osób (to mniej o 12 niż w 2009 r.), a 287 zostało rannych. Interweniowali przy 2697 kolizjach. Wylegitymowali 31.010 osób, nałożyli 15.671 mandatów, sporządzili 931 wniosków do sądu. W 348 przypadkach kontrole kończyli pouczeniami. Zabezpieczyli ponad 1.000 dowodów rejestracyjnych, 372 prawa jazdy. Zatrzymali 346 nietrzeźwych kierowców, 26 kierujących przyłapali na gorącym uczynku popełnienia przestępstwa lub wykroczenia drogowego. Zatrzymali też 24 poszukiwanych. 3 skontrolowane auta okazały się poszukiwane. W trakcie przeprowadzonych kontroli ujawnili również 46 przestępstw kryminalnych i 12 gospodarczych.

A jak było od początku roku do maja włącznie? Policjanci ruchu drogowego odnotowali 790 wypadków (w 2009 r. – 938), w których zginęły 62 osoby (w 2009 r. – 119), a 989 zostało rannych ( w 2009 r. – 1.146). Rozliczyli 14.228 kolizji. W tym czasie wylegitymowali 147.083 osoby, nałożyli 74.627 mandatów, 4.753 wnioski skierowali do sadu, w 1.892 przypadkach zastosowali pouczenia. Zabezpieczyli 5.098 dowodów rejestracyjnych i 1.633 prawa jazdy. Zatrzymali 1.402 nietrzeźwych kierowców i 103 poszukiwanych. 151 kierowców przyłapano na gorącym uczynku podczas popełnienia przestępstwa czy wykroczenia. Podczas kontroli odkryli 27 poszukiwanych aut. Ujawnili też 246 przestępstw kryminalnych i 39 gospodarczych.

Najwięcej wypadków drogowych odnotowano w maju, najmniej w styczniu. Dochodziło do nich najczęściej w poniedziałki i środy od 14.00 do 18.00 (w tych godzinach odnotowano też największa liczbę rannych), a tych ze skutkiem śmiertelnym – we wtorki i piątki w godzinach 18.00 – 22.00. Najwięcej wypadków spowodowanych było przez kierujących pojazdami – 90,2% wszystkich wypadków. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy kierujących było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych. Z kolei w przypadku pieszych było to – nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem.

źródło: KSP

Powrót na górę strony